Txikia, ertaina, handia, denda, azken finean retaila, funtsezkoa izango da bizitzara, itxaropenera, etorkizunera itzultzeko. Eta bereziki garrantzitsuak izango dira tokiko merkataritzako denda txikiak, eragindako herri eta hirietako komunitateak egituratzen zituztenak.
Bizitza bizigarria egiten zuten dendarik gabe, etorkizun bizigarria ezinezkoa da.
Hiri bat, herri bat, komunitate bat, bere merkataritza-kale biluziak dituena, hiri bat da, herri bat, huts egindako komunitate bat.
Herri bat, komunitate bat, dendarik gabe, okindegirik gabe, supermerkaturik gabe, banku-sukurtsalak, ile-apaindegiak, autoen kontzesionarioak, harategiak, arrandegiak, zinemak, tabernak, hotelak, maskota-dendak, burdindegiak, farmaziak… sozietate bideraezina da.
Egun tragiko hauetan, dendak komunitate baten bizitzarako funtsezkoak direla erakutsi digute. Bere dendak.
Espainian 8.131 udalerri daude.
7.983 udalerrik 50 mila biztanle baino gutxiago dituzte. Hau da, udalerrien % 98 populazio-gune txikiak dira, komunitate txikietan egituratuak, non merkataritza hurbileko merkataritza den eta komunitateko familiek kudeatzen duten.
Espainiako biztanleriaren % 47 50 mila biztanle baino gutxiagoko udalerrietan bizi da. Hau da, Espainiako biztanleriaren ia erdia. Hau da, 22 milioi pertsona inguru.
Bizitza erreala 50 mila biztanle baino gutxiago dituzten Espainiako 7.983 udalerrietan ere gertatzen da. Udalerri horiek Espainia egituratzen dute, eta udalerri horiek gabe, Espainia bandera bikoiztua da, eta geografiak huts egin du. Merkataritzan gertatzen da ia 8.000 udalerri txiki horietan, hau da, herri honen birika historiko, kultura eta emozionalean.
Honako hau esaten digute: “Etorkizun hurbilean showroom dendak, phygitales, ordu erdiko entregak, Dark stores eta zergatik izan dakit yo.com”. Baina retailaren erdia herri txiki horietan gertatzen da, non bihotza eta konfiantza baitira erraldoien aurkako arma bakarrak. Retail txikia da, hurbiltasunekoa, legegintza-hormen, zerga itogarrien eta Shein eta Temu izeneko mantero digitalen aurka borrokatzen duena, besteak beste.
Hain “etorkizuneko denda” galktiko horretaz hitz egiten digutenek eta bi egunetan gertatuko dela ziurtatzen dutenek, alternatiba bakar gisa, bizi diren hiri handietan dituzten bulego handietatik esaten digute, ez dakite non dagoen Villabuena de Álava, Moreda de Álava, Navaridas, Mañueta, Buruntzaldea, Debabarrena, Debagoiena… ETA BESTE HAINBAT.
… Edo, besterik gabe, ez zaie interesatzen. Inoiz ez dute retail txiki hori ikusiko (baina herrialde honetako biztanleriaren erdia bizi den tokian), foroetan eta ekitaldietan eta summitetan, eta badakit, “retailaren etorkizunaz” hitz egiten digute.
Retaila Espainiako biztanleriaren erdiaren bizitza errealean gertatzen da, baina aspertu egiten dira. Herri txikietako hamarnaka okindegi txikitan, mertzerietan, abarrote-dendetan, supermerkatu txikietan, tailerretan, farmazietan, burdindegietan eta abarretan gertatzen da hori. Izan ere, geroz eta megahiritar gehiago, ultradigital gehiago, ultraentrega azkarrak eta ultradena bizi ahal izatea da etorkizun disruptiboaren arrazoia.
Herri, kale edo hiri txiki baten heriotzaren lehen sintoma bere saltokiaren heriotza da.
Lehentasunezko estatu-gaiak gure hiriak, herriak eta komunitateak egituratzen dituzten ehunka milaka saltoki txiki horiek izan beharko lukete. Eta, gero, bizirik irauten nola lagundu funtsezko kontu hori konponduta badugu, orduan besteaz hitz egingo dugu.